در فصل های آینده کاوش در پی زباله دانی باستانی شهر سوخته خواهیم بود

به گزارش مجله گوگل ایرانی، ایلنا/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، در فصل های آینده کاوش در پی زباله دانی باستانی شهر سوخته خواهیم بود.

در فصل های آینده کاوش در پی زباله دانی باستانی شهر سوخته خواهیم بود
بیشتر بخوانیدشهر سوخته سیستان و بلوچستان؛ دیدنی حیرت انگیز و تاریخی

نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته درحالی به اتمام رسید که کشف لوح حسابداری در اتاق شماره 27 واقع در بخش مسکونی شرقی، یکی از مهمترین دستاوردهای این فصل از کاوش در شهر سوخته بود.

سیدمنصور سید سجادی (رئیس هیئت باستان شناسی شهر سوخته) با ارائه گزارشی از دستاوردهای این دور از کاوش ها در شهر سوخته گفت: سال جاری فقط در بخش مسکونی شرقی کاوش داشتیم و ساختمان تازه که بخشی از ساختمان قدیمی تر شماره 20 بود را حفاری کردیم که منجر به کشف 5 اتاق شد که مربوط به دوران سوم استقرار در شهر سوخته است. بعلت محدودیت اعتبارات و کمبود زمان این فصل از کاوش، حفاری این بخش تمام نشد. البته کارگاه شماره 33 را نیز در دست کاوش داشتیم که حدود 4 سال است حفاری در آن انجام می گردد. درصدد آن بودیم که در بخشی از این کارگاه به خاک بکر برسیم و برایمان معین گردد که متعلق به کدام دوره استقرار است.

او درخصوص ماجرای کشف لوح حسابداری در اتاق شماره 27 نیز گفت: قبل از انقلاب همکاران ایتالیایی در این بخش کاوش داشتند اما تا خاک بکر پیش نرفته بودند و دوره های سوم و دوم استقرار در شهر سوخته را حفاری نموده بودند. از این رو از دو سال پیش تا به امروز حسین مرادی، باستان شناس و معاون شورای باستان شناسی را مسئول این بخش کردم تا بخشهایی که حفاری نشده بود تا خاک بکر حفاری گردد. به این امید که بتوانیم آثاری از نخستین دوره استقرار در شهر سوخته بدست آوریم، چرا که اطلاعا ما درخصوص قدیمی ترین استقرار در شهر سوخته بسیار اندک است و فقط 25 متر مربع از آن دوره حفاری شده و هرچند اطلاعات خوبی در اختیار ما قرار داد اما اطلاعات بقدر کافی نیست. از این رو دو اتاق 88A و 88B حفاری شد که منجر به کشف مدارک مرتبط با فاز نهم شهر سوخته شد. حفاری در اتاق شماره 27 ادامه پیدا کرد و پایان لوح حسابداری در این اتاق پیدا شد.

سجادی گفت: لوح حسابداری مذکور پس از 50 سال آن هم چسبیده به دیواری در کنار یک زباله دانی باستانی پیدا شد و این حدس را می زنیم و امیدواریم که اگر بتوانیم سال آینده آن بخش از زباله دانی را حفاری کنیم، به آثار و اطلاعات بیشتری دست یابیم. از آنجایی یک طرف این لوح شکسته است این احتمال را می دهیم که دور انداخته شده بود.

او درخصوص منظورش از زباله دانی باستانی گفت: زباله دانی باستانی همچون زباله دانی امروزی نیست بلکه در این بخش می توانیم اشیایی از پیکرک های شکسته گرفته تا سفال های شکسته و مهرهای شکسته و حتی الواح دیگر که شکسته شده اند را پیدا کنیم. اشیا و وسایل اداری و سازمان یافته وقتی شکسته می شدند، به این بخش منتقل می شدند. از این رو به عنوان زباله دانی باستانی از آن یاد می کنیم. امیدواریم در حفاری های بعدی همین اتاق را توسعه دهیم و اصل زباله دانی را پیدا و حفاری کنیم.

امیدوارم اینجا بخشی باشد که اینگونه اشیای زائد را انداخته باشند. درحال حاضر نیز به صورت موقت این احتمال را می دهیم که تاریخ لوح حسابداری تازه کشف شده به حدود 2900 قبل از میلاد برسد. این تاریخ از روی اثر مهری که در پایین لوح وجود دارد تخمین زده شد، چرا که این لوح فقط دربردارنده اعداد و ارقام است و هیچ نوشته ای روی آن نیست. تاریخ قطعی را زمانی می توانیم اعلام کنیم که بتوانیم زباله دانی مدنظر را حفاری و مواد بیشتری برای آزمایش و بررسی بدست آوریم.

رئیس هیئت باستان شناسی شهر سوخته در پاسخ به این سوال که آیا از نقش مهری که روی لوح حسابداری وجود دارد میتوان به این پی برد که متعلق به چه کسی است یا از کدام قشر و طبقه اجتماعی شهر سوخته بوده، گفت: خیر نمی توانیم چنین اطلاعاتی از این نقش مهر بدست آوریم، چرا که این لوح هیچ نوشته ای ندارد و فقط اعداد روی آن هستند و مشابه نقش مهری که پایین آن وجود دارد نیز در هیچیک از نقش مهرهای دیگر دیده نشده. هرچند شبیه آن را در کاوش های قبرستان پیدا نموده ایم که تاریخ آنها به 2800 قبل از میلاد می رسد اما عین این نقش مهر تا به امروز بدست نیامده است. از آنجایی که با کمبود و نبود بودجه و اعتبارات روبرو هستیم فعلا قبرستان را حفاری نمی کنیم.

سجادی بعلاوه در پاسخ به این سوال که آیا کشف لوح حسابداری در بخش مسکونی می تواند اطلاعاتی در این خصوص در اختیار ما بگذارد که افرادی یا مردمان عادی که در بخش مسکونی شهر سوخته زندگی می کردند نیز از الواح حسابداری استفاده می کردند و این الواح فقط در بخش اداری مورد استفاده نبود، گفت: در آن موقع مردم عادی با مردم بخش اداری تفاوت چندانی نداشتند. اما نکته آنجاست که لوح حسابداری بدست آمده نسبت به لوح های که تا به امروز کشف نموده ایم، بزرگتر است. این تبلت 11 سانتیمتر طول و 7 سانتیمتر عرض دارد که حدود 3 سانتیمتر آن شکسته شد. تبلتی به این بزرگی عموما نمی تواند برای مردم عادی باشد و عموما باید مربوط به تشکیلاتی باشد. ارائه اطلاعات دقیق تر در این خصوص به کاوش های فصل آینده موکول می گردد.

او درخصوص حضور باستان شناسان ایتالیایی در نوزدهمین فصل از کاوش شهر سوخته نیز گفت: باستان شناسان ایتالیایی نه در قالب هیات مشترک بلکه در قالب همکار و کار تعاملی با گروه باستان شناسان ایرانی همراه بودند و مسئولیتی در کاوش های شهر سوخته ندارند و تمام تصمیمات به وسیله تیم ایرانی گرفته می گردد. شهر سوخته هیچگاه حفاری مشترک با هیچ تیم خارجی نداشته است. خارجی ها کارشناسان میهمان گروه ایرانی هستند.

رئیس هیئت باستان شناسی شهر سوخته علت دعوت از باستان شناسان خارجی به عنوان تیم مهمان در کاوش های شهر سوخته را استفاده از ابزار و امکانات آزمایشگاهی آنها مطرح نمود و گفت: بعضی از آزمایش ها در ایران امکان پذیر نیست یا آنکه بسیار هزینه بر است درحالی که همراه شدن باستان شناسان خارجی با ما این آزمایش ها را برایمان رایگان تمام می نماید. نمونه های مورد نظر برای آزمایش شامل خاک، استخوان جانور و… با تایید پژوهشگاه میراث و گردشگری برای آزمایش به خارج فرستاده می گردد.

به گفته این باستان شناس، باستان شناسی ایران در بخش میان رشته ای با کمبود کارشناس روبروست درحالی که هر سال شاهد فارغ التحصیل شدن باستان شناسان در مقاطع فوق لیسانس و دکترا هستیم که در نهایت بیکار می مانند اما در بخش میان رشته ای مانند استخوان-باستان شناس، جانور-باستان شناس، گیاه- باستان شناس و… با کمبود کارشناس روبرو هستیم و گاها ناچار می شویم از غیر ایرانی ها در کاوش ها استفاده کنیم. اما بهتر است وابستگی به خارجی ها را با آموزش کارشناسان ایرانی در حوزه های میان باستان شناسی کاهش دهیم.

او در ادامه از انتشار یک مجموعه تازه اطلاع داد و گفت: به فارسی نام این مجموعه مقالات شهر سوخته است. جلد دوم فارس و اول انگلیسی سال گذشته منتشر شد و سال جاری جلد سوم فارسی و دوم و سوم انگلیسی منتشر خواهد شد. امیدواریم این کتابها که مختص حفاری های سال گذشته است تا عید 1401 منتشر گردد که دربردارنده حدود 50 مقاله است. طی 5 سال گذشته گروه باستان شناسی شهر سوخته 169 کتاب و مقاله به زبانهای فارسی، انگلیسی، ایتالیایی و آلمانی منتشر نموده است.

منبع: همگردی
انتشار: 30 بهمن 1400 بروزرسانی: 30 بهمن 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1925

به "در فصل های آینده کاوش در پی زباله دانی باستانی شهر سوخته خواهیم بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در فصل های آینده کاوش در پی زباله دانی باستانی شهر سوخته خواهیم بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید