دور جدید اعتراضات جنوب عراق با شعار برکناری استانداران

به گزارش مجله گوگل ایرانی، اعتراضات اجتماعی در عراق معروف به اعتراضات اکتبر (نهم مهرماه 98) که منجر به استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر منتخب در هشتم آذرماه 98 و تشکیل دولت انتصابی مصطفی الکاظمی در 18 اردیبهشت ماه 99 شد، بار دیگر در استان های جنوبی با شعار برکناری استانداران شروع شده است.

دور جدید اعتراضات جنوب عراق با شعار برکناری استانداران

به گزارش ایرنا، معترضان که عموما از نسل جوان هستند، همانند اعتراضات اکتبر 2019 با تمایل به ایجاد درگیری فیزیکی، خشونت، بستن خیابان ها، آتش زدن تایر و شعارهای مبارزه با فساد اداری و اقتصادی و ناکارآمدی استانداران استان های جنوبی عراق می کوشند، استانداران را به استعفانامه مجبور نمایند، اتفاقی که اخیرا در استان ذی قار افتاد.

ناصریه مرکز تحولات جنوب عراق

شروع دوره تازه اعتراضات در استان های جنوبی عراق از پنجم اسفندماه 99 در ناصریه مرکز استان ذی قار در 300 کیلومتری جنوب بغداد به بهانه بازداشت تعدادی از فعالان اجتماعی شروع شد که به درگیری بین نیروهای امنیتی و جمعی از معترضان انجامید و تعدادی کشته و زخمی بر جای گذاشت.

طبق اعلام کمیسیون عالی حقوق بشر عراق، اعتراضات اوایل اسفند ماه دست کم پنج کشته و بالغ بر 270 زخمی در بین نیروهای امنیتی و معترضان برجای گذاشت.

معترضان متعاقبا شعار خود را بر تغییر استاندار ذی قار متمرکز و او را فردی نالایق فریاد زدند و این در حالی است که تنها 11 ماه از شروع به کار ناظم حمید الوائلی گذشته است.

در نتیجه تشدید اعتراضات، الوائلی استاندار ذی قار استعفای خود را اعلام و مصطفی الکاظمی نخست وزیر به سرعت با آن موافقت و به جای او عبدالغنی الاسدی رییس سازمان امنیت ملی عراق را به عنوان سرپرست استانداری برگزید.

نخست وزیر عراق همچنین بعد از پذیرش سریع استعفانامه استاندار ذی قار از تشکیل کمیته حقیقت یاب در حوادث خشونت بار این استان اطلاع داد و در همین رهگذر با تشدید دور جدید اعتراضات رییس پلیس استان ذی قار هم شنبه همین هفته به صورت داوطلبانه استعفای خود را اظهار داشت.

رسانه های عراق امروز (دوشنبه) اظهار داشتند که عثمان الغانمی وزیر کشور عراق با استعفای سرلشکر عوده سالم عبود رییس پلیس ذی قار موافقت نموده، اما هنوز جایگزینی برای او انتخاب ننموده است.

لازم به ذکر است عادل عبدالمهدی در پی اعتراضات اکتبر 2019 قاضی ناظم حمید الوائلی سخنگوی سابق دادگاه تجدید نظر عراق را در اواخر ماه آوریل 2020 به عنوان استاندار ذی قار منصوب نموده بود.

نجف متاثر از ناصریه

همزمان متاثر از اتفاقات استان ذی قار، اعتراضات در نجف شروع و معترضان شعار خود را تغییر لوی الیاسری استاندار این استان قرار دادند.

الیاسری از حیث سیاسی نزدیک به نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق از ائتلاف دولت قانون در مجلس این کشور است.

دهها معترض در سه روز گذشته در اعتراض به آنچه فساد استاندار و ناکارآمدی او خوانده اند، به خیابان آمده و با دست زدن به خشونت و بستن راه ها و آتش زدن تایر، خواستار برکناری الیاسری شده اند.

این اعتراضات همانند همواره با میل معترضان به درگیری با نیروهای امنیتی که مسوولیت امنیت اعتراضات را برعهده دارند، همراه بوده است.

الیاسری در واکنش به دور جدید اعتراضات گفته است که یک جریان سیاسی در اغتشاشات نجف وجود دارد که طرفدارانش بیشترین میل را به خشونت دارند و با پرتاب سنگ و غیره درصدد خشونت طلبی هستند.

وی گفت که به نیروهای پلیس و امنیتی دستور داده است تا از خشونت علیه تظاهرنمایندگان و یا حتی تیراندازی هوایی خودداری نمایند.

واسط متاثر از ناصریه

گزارش ها از استان مرزی واسط در شرق عراق نیز حاکی است که گروه های معترض به نشانه همبستگی با معترضان استان ذی قار و نجف، اعتراضات خود را در شهر کوت مرکز این استان در 163 کیلومتری جنوب شرقی بغداد شروع نموده اند.

دور تازه اعتراضات جنوب عراق تنها به مطالبه برای برکناری استانداران محصور نشده، بلکه امروز شهرستان الرفاعی در 80 کیلومتری شمال ناصریه شاهد اعتراضات توام با خشونت بود.

معترضان با بستن خیابان اصلی و برپا کردن آتش، خواستار برکناری فرماندار این شهرستان شدند.

استان های جنوبی عراق از جمله ذی قار، دیوانیه، بصره، واسط، نجف اشرف، کربلا، بابل و میسان از زمان سرانجام اعتراضات اکتبر 2019 تا به امروز هر از گاهی به بهانه های مختلف شاهد از سرگیری اعتراضات است.

گروه های فشار و تمایل به خشونت طلبی

اغلب این اعتراضات توام با خشونت است و جمعی از معترضان به دلیل میل شدید به خشونت طلبی و درگیری با نیروهای امنیتی به گروه های جوکری معروف شده اند.

بعضی جریان های سیاسی عراق معتقدند که جوکری ها، گروه های فشاری هستند که سفارتخانه آمریکا در بغداد یا بعضی کشورهای عربی جنوبی خلیج فارس به وسیله عوامل رابط خود یا شبکه های اجتماعی به آنها خط دهی می نمایند.

با وجود اینکه نیروهای امنیتی عراق بارها اعلام نموده اند که در کنترل دایره اعتراضات، از سلاح های گرم بهره نمی برند، اما هر بار اعتراضات اجتماعی شاهد کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای امنیتی و معترضان است.

با وجود تشکیل کمیته های حقیقت یاب مختلف، اما تا به امروز هیچ یک از این کمیته ها نتوانسته است، عوامل اصلی قتل و کشتار را در صفوف معترضان و نیروهای امنیتی تفکیک و یا شناسایی کند.

نظامی کردن استان های جنوبی

در همین حال جایگزین کردن بعضی فرماندهان نظامی به جای استانداران مستعفی مانند آنچه در ذی قار رخ داد، با اعتراض بعضی از رهبران سیاسی عراق روبرو شده است.

نوری المالکی نخست وزیر پیشین و رهبر ائتلاف دولت قانون در واکنش به جایگزین کردن سپهبد عبدالغنی الاسدی به جای ناظم الوائلی به عنوان سرپرست استانداری ذی قار را به معنی نظامی کردن استان های جنوبی بیان کرد.

وی در بیانیه ای اضافه نمود که مشخص حاکم نظامی به عنوان استاندار ذی قار بدعتی خطرناک است و بعضی گزارش ها حاکی است که این شرایط منجر به نظامی کردن استان ها (جنوبی) خواهد شد.

به گفته المالکی، این شیوه ای بود که رژیم بعث در تعامل با جنوب انجام می داد، اما مردم امروز با دیروز تفاوت نموده اند و هرگز به حاکم نظامی تن نخواهند داد.

نخست وزیر پیشین عراق، اعتراضات جاری در ذی قار را طرح بعضی کشورهای خارجی برای تقسیم جنوب عراق عنوان نموده است.

به اعتقاد بعضی صاحب نظران، دور تازه اعتراضات در جنوب عراق به طور خاص استانداران و مقامات محلی نزدیک به احزاب اسلامگرای شیعه را هدف قرار داده است.

لازم به ذکر است اعتراضات اکتبر (نهم مهرماه 98) عمدتا در استانهای جنوبی و بغداد فراگیر شد که اکنون دوباره اما با گستردگی کمتری شعله ور شده و در پایتخت هم خبری از آن نیست.

گزارش خبرنگار ایرنا از بغداد حاکی است در لحظه ارسال این گزارش، اعتراضات خشونت بار در جنوب این کشور با شدت و ضعف ادامه دارد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1534

به "دور جدید اعتراضات جنوب عراق با شعار برکناری استانداران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دور جدید اعتراضات جنوب عراق با شعار برکناری استانداران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید