دو سناریو برای فروش آینده خودرو
به گزارش مجله گوگل ایرانی، مدیرعامل ایران خودرو روز گذشته بیان کرد که این شرکت در عرضه یکپارچه دور دوم که اواسط اردیبهشت ماه انجام خواهد شد، احتمالا حضور نخواهد داشت.
به گزارش دنیای اقتصاد، احتمالا علت چنین تصمیمی استقبال گسترده ای است که در دور اول فروش یکپارچه خودرو از محصولات ایران خودرو شد. طبق آمار منتشره تمرکز متقاضیان خرید خودرو روی محصولات ایران خودرو به حدی بوده که از میان 950هزار شرکت نماینده در طرح فروش یکپارچه، 780هزار نفر تنها برای محصولات این شرکت ثبت نام نموده بودند. این حد از استقبال از محصولات ایران خودرو به علت تفاوت فاحش قیمت آنها در کارخانه با بازار است؛ برای مثال حتی با افزایش قیمت اعمال شده برای قیمت کارخانه ای خودرو همچنان پژو 207 حدود 197درصد و پژو پارس 207درصد تفاوت قیمتی با بازار دارند. این درحالی است که کوییک اتوماتیک در کارخانه 76درصد مقرون به صرفه تر از بازار فروخته می گردد. بنابراین استقبال بیشتر سوداگران بازار به سمت خرید محصولات ایران خودرو بوده است.
با توجه به اعلام قبلی ایران خودرو این شرکت برنامه دارد که طی سال 1402 به مقدار 800هزار دستگاه خودرو فراوری کند. با این حال 780 هزار دستگاه از کل هدف فراوریی امسال این شرکت به فروش رفته و نوبت تحویل بعضی خودروها نیز به سال 1403 رسیده است. قابل پیش بینی بود که ایران خودرو در دور دوم فروش یکپارچه حضور نداشته باشد. با این حال وزارت صمت پس از اعلام نتایج قرعه کشی اولویت بندی اسفندماه بیان کرد که ظرفیت بعضی از محصولات نظیر تارا و رانا در سال 1402 خالی مانده است. بنابراین می توان گفت که اگر دوره های بعدی عرضه وجود داشته باشد احتمالا شاهد حضور این دست از محصولات ایران خودرو خواهیم بود. در خصوص محصولات باقی خودروسازان اما شرایط به این شکل نیست و وزارت صمت نیز در اطلاعیه خود تاکید نموده بود که حتی ظرفیت فصل بهار 1402 تعدادی از محصولات آنها تکمیل نشده است. بنابراین در اردیبهشت ماه شاهد عرضه دیگری خواهیم بود تا این خودروسازان بدون رقابت با ایران خودرو محصولات خود را به فروش برسانند.
دو سناریو را در خصوص استقبال از محصولات این خودروسازان می توان مطرح نمود. سناریوی اول اینکه بدون حضور ایران خودرو استقبال زیادی از محصولات دیگر فراورینمایندگان خودرو نگردد. اگر این سناریو محقق گردد مهر تاییدی بر این استدلال خواهد بود که علت استقبال از محصولات ایران خودرو تفاوت قیمت فاحش آنها با بازار بوده و این واسطه گران بوده اند که همچنان نقش محوری را در دور اول عرضه یکپارچه خودرو ایفا می کردند و با خروج این محصولات و در حالی که فراوریات بعضی دیگر خودروسازان اختلاف قیمت چندانی با بازار ندارد، حضور در دور دوم عرضه را چندان به صرفه ندیده و برای شرکت در آن کوشش زیادی ننموده اند. اما اگر سناریوی دوم محقق گردد و همچنان استقبال از عرضه دور دوم گسترده باشد، می توان گفت این بیشتر مصرف نماینده ها هستند که سعی خود را برای خرید خودرو به قیمت کارخانه فارغ از مقدار تفاوت قیمت آن با بازار انجام می دهند.
در واقع با پیش خور شدن فراوریات ایران خودرو برای امسال، به جز چند محصول مانند رانا و تارا که هنوز ظرفیت آنها تکمیل نشده، نمی توان انتظار داشت که در ماه های پیش رو ایران خودرو حضوری جدی در طرح های فروش یکپارچه داشته باشد؛ بنابراین احتمالا مصرف نمایندگان که دغدغه کسب سود ندارند، برای خرید خودرو به قیمتی حتی کمتر از بازار در صف خرید قرار بگیرند. از طرف دیگر ممکن است عرضه دور دوم را آخرین فرصت خود برای رسیدن به این هدف ببینند، چراکه با حذف ایران خودرو این احتمال برای آنها قوی می گردد که گرچه عرضه یکپارچه است، اما در دوره های بعدی فروش ممکن است که خودروساز دیگری از دور خارج گردد.
علاوه بر این، شرکت در این عرضه برای آنها احتمالا به معنای خودروی مقرون به صرفه تر نیز خواهد بود، چراکه بدین ترتیب می توانند نوبت های اولویت داری را از آن خود نموده و خودروی خود را زودتر خریداری نمایند. علاوه بر اینکه همین موضوع به خودی خود نوعی مطلوبیت برای مصرف نمایندگان است، نفع دیگری نیز دارد. طبق اعلام وزارت صمت و شورای رقابت، قیمت خودرو در زمان فروش نهایی به صورت به روز محاسبه خواهد شد و هرچه نوبت افراد دیرتر باشد احتمال اینکه شورای رقابت دست به قیمت گذاری نو بزند بیشتر می گردد.
همانطور که اشاره شد اگر سناریوی دوم درست باشد حضور دلالان کمرنگ تر خواهد بود. البته با توجه به اینکه همچنان اختلاف قیمت بین محصولات خودروسازان دیگر مانند سایپا با بازار وجود دارد، نمی توان انتظار حذف کامل آنها را داشت. با این حال با توجه به اینکه سوداگران بازار تا به امروز ثابت نموده اند که حضورشان در بازار خودرو کاملا پررنگ است، بین دو سناریوی مطرح شده می توان انتظار داشت که سناریوی اول محقق گردد.
منبع: فرارو