ضرورت برنامه ریزی برای ایجاد اشتغال در بخش خدمات

به گزارش مجله گوگل ایرانی، خبرنگاران/زنجان استاندار زنجان با بیان اینکه استان زنجان در بخش خدمات، کم ترین تعداد شاغلان را دارد، تاکید نمود: کارگروه اشتغال باید برای بخش خدمات و جذب نیروی کار برنامه ارایه دهد.

ضرورت برنامه ریزی برای ایجاد اشتغال در بخش خدمات

به گزارش خبرنگاران، ، اسدالله درویش امیری در چهارمین جلسه کارگروه اشتغال، اظهار کرد: این کارگروه مهم ترین کارگروه استان است و باید زمینه را برای افزایش نرخ اشتغال و کاهش نرخ بیکاری فراهم کند. به همین دلیل، از هر شخصی که بتواند با هر هدفی یک نفر بیکار را صاحب شغل کند و از جمعیت بیکاران بکاهد سپاسگذاریم. همچنین سرمایه گذاران خارجی نیز تحت حمایت مجموعه مدیریتی استان خواهند بود.

این مسئول با تاکید بر اینکه بحران بیکاری در جامعه نباید احساس گردد، ادامه داد: در بخش خدمات ظرفیت خوبی برای ایجاد اشتغال داریم و باید چاره ای بیندیشیم. این در حالی است که خوشبختانه شرایط اشتغال استان در بخش خصوصی (85.3 درصد) و عمومی (14.7 درصد) ایده آل و مطلوب است؛ در واقع ما باید این مطلب را به جوینده های کار تفهیم کنیم که کار کردن فقط بهره مندی از شغل اداری نیست. اشتغال در نظام اداری ما محدود است و جذب نیرو متوقف شده، به همین دلیل باید در بخش خصوصی به دنبال شغل باشند.

وی اضافه نمود: با توجه به بحران آب، چاره ای نداریم جز اینکه مشاغل جایگزین را به کشاورزان معرفی کنیم و جهادکشاورزی باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد؛ چرا که ادامه فرایند کنونی، استان را با چالش روبرو خواهد نمود. علاوه بر این، باید فرهنگ مهارت آموزی را گسترش دهیم و نیروهای کار خود را ملزم به مهارت آموزی بدانند.

درویش امیری با اشاره به وظایف اتاق فکر گردشگری، گفت: دبیر اتاق فکر باید در هر جلسه، اقداماتی را که در راستای ایجاد اشتغال در بخش خدمات انجام داده ارایه دهد. همچنین، دفاتر کاریابی باید تقویت گردد و متعاقب آن، دستگاه ها لیست مجوزهای صادره به صورت مستمر را به اداره کار ارسال نمایند. در این صورت مهارت آموزی جوینده های کار نیز ارتقا می یابد.

معاون هماهنگی امور مالی و منابع انسانی استاندار زنجان نیز با بیان اینکه کارگروه اشتغال در اجرای وظایف خود علی الخصوص در مباحث مربوط به تسهیلات محدودیت هایی دارد، گفت: خوشبختانه فرایند کاهش نرخ بیکاری در بخش های صنعت، کشاورزی، خدمات و بانک ها ادامه دارد.

رحیم عصفوری اضافه نمود: علی رغم مسائل زیاد استان برای متقاضیان کار، آمار نشان می دهد که درصد بیکاری استان رو به کاهش است و این نشان می دهد که زحمات متولیان امر به بار نشسته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان زنجان نیز در ادامه، نرخ بیکاری استان زنجان در بهار سال جاری را 8.4 درصد عنوان نمود و گفت: این رقم، بهار پارسال 8.5 بود.

حسین امیدمقدم با بیان اینکه نرخ مشارکت مالی استان زنجان در بهار سال جاری 40.3 درصد و 1.8 درصد بیشتر از پارسال است، اضافه نمود: استان زنجان بر اساس میزان مشارکت مالی شهفرایندان، در رده یازدهم قرار گرفته است و این نشان می دهد که میل به مشارکت مالی در استان زنجان، از استان های مشابه از نظر نرخ بیکاری بالاتر است.

این مسئول توضیح داد: معمولا نرخ بیکاری در استان زنجان در بهار و تابستان کاهش می یابد و ما انتظار داریم که شاهد استمرار این کاهش در سایر فصول باشیم. تعاریف نرخ بیکاری و اشتغال نیز بر اساس تعاریف مرکز آمار ایران و سازمان بین المللی کار بوده و در همه کشورها مشترک است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز در ادامه، نرخ بیکاری استان را در طول پارسال، 9.6 درصد عنوان نمود و گفت: این میزان در سطح کشور 11 برآورد شده بود.

احمد غریوی اضافه نمود: سهم شاغلان استان زنجان در طول پارسال در بخش کشاورزی 30.5، در بخش صنعت 31.6 و در بخش خدمات 37.9 بود. این در حالی است که هرکدام از ارقام مذکور در سطح کشور به ترتیب 17.9، 33.8 و 48.3 بود. بر این اساس به وضوح می توان دریافت که در بخش خدمات از متوسط کشوری پایین تر هستیم.

این مسئول توضیح داد: کمیته توسعه خدمات گردشگری زمان فعالیت استاندار سابق راه اندازی و منتج به شناسایی 200 شغل جدید در عرصه خدمات شد. به همین دلیل، می توان با صدور بخش نامه به دستگاه های متولی، اهتمام آن ها را در جهت به کار گماردن نیرو در بخش خدمات جذب کرد.

وی ادامه داد: تعداد کاریابی های استان زنجان نیز از 12 مورد در سال 93، به 19 مورد در سال 94 افزایش یافته، این در حالی است که سلطانیه، ایجرود و خدابنده تا پارسال فاقد دفاتر کاریابی بودند. همچنین پارسال در مجموع 8362 نفر در سطح استان، در دفاتر کاریابی ثبت نام کردند که 1733 نفر از آنها به کار گمارده شدند.

غریوی با اشاره به اینکه 2819 نفر از ثبت نام نماینده ها در دفاتر کاریابی، ساکن شهرستان ابهر هستند و این شهرستان، بیشترین تعداد ثبت نام نماینده ها را دارد، اعلام نمود: از مجموع ثبت نام نماینده ها در دفاتر کاریابی استان، 6032 نفر فاقد مهارت و 2330 نفر دارای مهارت هستند. البته یکی از موضوعاتی که اداره کار را با چالش جدی روبرو نموده این است که پارسال 16 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شد که فقط در حدود 2 هزار نفر به وسیله دفاتر کاریابی جذب شدند. از این رو، مدیران باید نیروهای کار خود را فقط به وسیله دفاتر کاریابی و نه سایر مجاری جذب نمایند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان همچنین با اشاره به اینکه 1239 نفر از به کارگمارده شده های پارسال فاقد مهارت و 494 نفر دارای مهارت بودند، تاکید نمود: کارجویان رغبتی به آموزش های مهارتی ندارند و یا اینکه رشته های مهارتی مطابقتی با نیازهای بازار کار استان ندارد. علاوه بر این، پارسال در مجموع 736 مجوز برای مشاغل خانگی صادر شد. همچنین 111 طرح با معرفی به بانک های عامل، 21 میلیارد و 720 میلیون ریال تسهیلات دریافت کردند. در طول شش ماه نخست سال جاری نیز 167 طرح با معرفی به بانک های عامل پیروز به دریافت 8 میلیارد و 350 میلیون ریال تسهیلات شدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه، بزرگ ترین معضل استان را فقر مهارتی عنوان نمود و گفت: هدف از ایجاد کاریابی این است که جوینده های کار از فرصت آموزش و جذب سریعتر به مشاغل برخوردار شوند.

ناصر فغفوری اضافه نمود: ضعف استان ما این است که دفاتر کاریابی از اصول راه اندازی خود بی اطلاع اند. از این رو اگر مدیران را الزام کنیم که نیروهای خود را فقط به وسیله دفاتر کاریابی جذب نمایند، هزینه های جذب به اشتغال را برای جوینده های کار افزایش داده ایم. در حالی که این موسسات باید نیازهای واقعی واحدهای تولیدی را احصا نمایند و زمینه را برای تسهیل فرآیند یافتن شغل فراهم نمایند.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 756

به "ضرورت برنامه ریزی برای ایجاد اشتغال در بخش خدمات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت برنامه ریزی برای ایجاد اشتغال در بخش خدمات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید