طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار مجلسی به 2 روش در قابلمه و فر

به گزارش مجله گوگل ایرانی، مرغ شکم پر یکی از مجلسی ترین و محبوب ترین غذاهایی است که در کل جهان شناخته شده است. در کشور ما هم از این برای مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی استفاده می گردد. اما وقتی پای رب انار به این غذا باز می گردد، مرغ شکم پر، رنگ و بوی شمالی به خودش می گیرد. معمولا شمالی ها این غذا را با سبزیجات بومی و محلی هم پر می نمایند اما از سبزیجات معطر دلخواه هم می توان در آن به کار برد. البته یکی از مزیت های مرغ شکم پر با رب انار این است که هم می توانید آن را در فر درست کنید و هم آن را در قابلمه بپزید. در این مقاله از سرویس در به طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار در فر و قابلمه می پردازیم و نکات و فوت و فن های کاربردی آن را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار مجلسی به 2 روش در قابلمه و فر

طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار

زمان آماده سازی مواد: 1 ساعت

زمان مورد احتیاج برای پخت: 2 ساعت

مواد لازم برای تهیه مرغ شکم پر با رب انار

مرغ کامل: 1 عدد میانه

نمک: 1 قاشق غذاخوری

پیاز: 4 عدد

زردچوبه: 1 قاشق غذاخوری

فلفل سیاه: 1/2 قاشق غذاخوری

پودر سیر: 2 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای داخل مرغ

سبزی شکم پر (گشنیز، جعفری، نعناع تازه): 300 گرم

پیاز: 2 عدد میانه

سیر: 3 حبه

مغز گردو خرد شده: 2 قاشق غذاخوری

رب انار ملس: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

مواد لازم برای رومال مرغ شکم پر

زعفران دم نموده: 2 قاشق غذاخوری

کره: 2 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای سس روی مرغ شکم پر

پیاز: 2 عدد

رب گوجه فرنگی: 2 تا 3 قاشق غذاخوری

آب جوش: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

آب لیموترش تازه: 1 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان کافی

مراحل طرز تهیه مرغ شکم پر برای مهمانی

برای درست کردن مرغ شکم با رب انار، ابتدا باید با ادویه ها را بگیرید. سپس مواد داخل شکم مرغ را آماده نموده و شکم مرغ را با آن پر کنید. مرغ را با نخ و سوزن ببندید و در فر بگذارید تا بپزد و سرخ گردد. برای اینکه مراحل پخت این غذای مجلسی و خوشمزه را به ترتیب یاد بگیرید، ادامه مقاله را بخوانید.

مرحله اول: مرغ را مرینیت کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار، از شب قبل یا حداقل 4 ساعت قبل از پخت مرغ، در یک کاسه زردچوبه، نمک، فلفل، پودر سیر و ادویه های دلخواه خود را بریزید و با هم مخلوط کنید. از این ادویه ها روی سطح و داخل مرغ بمالید تا همه جای آن به این ادویه ها آغشته گردد. مرغ را در یک کاسه بزرگ یا قابلمه بگذارید و روی آن را با سلفون بپوشانید و در یخچال بگذارید.

مرحله دوم: مواد داخل مرغ شکم پر را آماده کنید

برای آماده کردن مواد داخل مرغ، ابتدا سبزی های تازه را پاک کنید و بشویید. سبزی ها را خیلی ریز خرد کنید و در یک ظرف جداگانه بریزید. سپس پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید (می توانید آن را رنده هم بکنید). سیر تازه را هم بعد از پوست گرفتن، پوره و له کنید.

مرحله سوم: مواد داخل مرغ شکم پر را تفت دهید

در یک تابه مناسب، کمی روغن مایع یا روغن زیتون بریزید و پیاز را به آن اضافه کنید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید پیازها طلایی و سبک شوند. اگر آنها را رنده نموده اید، صبر کنید تا آب پیازها روی حرارت کشیده شوند و رنگشان به طلایی بزند. سپس سیر را هم تفت دهید. در ادامه سبزی های ساطوری شده را به تابه اضافه کنید و تا حدی تفت دهید که آب آن ها کشیده گردد و رنگشان کمی تغییر کند ولی سیاه نگردد.

مرحله چهارم: گردو و رب انار را تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار، فر را روشن و روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم گردد. مغز گردو را ریز خرد کنید و همراه با به سبزی های داخل تابه بیفزایید. مواد را به هم بزنید و کمی تفت دهید تا خامی گردو و رب انار گرفته گردد. در نهایت حرارت را خاموش کنید و مواد برای داخل شکم مرغ را کنار بگذارید تا کاملا سرد شوند و از دما بیفتند.

مرحله پنجم: مرغ را با مواد پر کنید

در این مرحله، پاهای مرغ را با نخ ببندید و مواد داخل مرغ شکم پر را در آن بریزید. شکم مرغ را با نخ و سوزن بدوزید و پاهای مرغ را با خلال دندان به هم وصل کنید. مرغ پر شده را کنار بگذارید. دو پیاز را پوست بگیرید و به صورت حلقه ای برش بزنید. پیازها را کف سینی به صورت مرتب بچینید و مرغ را روی آن قرار دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ لونگی در فر و قابلمه

مرحله ششم: مرغ شکم پر را بپزید

بعد از اینکه فر داغ شد، سینی فر را در آن قرار دهید. یک کاسه یا لیوان را نصفه آب کنید و کف سینی بریزید و درب فر را ببندید. به مدت 1 ساعت صبر کنید تا مرغ مغز پخت گردد. در این مدت درب فر را باز نکنید. سپس کره ذوب شده و زعفران دم نموده را با برس روی تمام سطح مرغ بمالید تا طلایی و خوشرنگ گردد. دوباره درب فر را ببندید.

مرحله هفتم: سس مرغ شکم پر را درست کنید

در این مرحله، سس مرغ شکم پر را آماده کنید. را در یک تابه بریزید و با آب جوش، آبلیمو، نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید. اجازه دهید مواد حرارت ببینند و غلیظ شوند. 30 دقیقه بعد دوباره درب فر را باز کنید و دوباره روی مرغ را از مواد رومال یعنی کره و زعفران بمالید. 30 دقیقه دیگر مرغ را در فر بپزید. بعد از آماده شدن، مرغ را از فر بیرون بیاورید و سس را هم در کنار آن سرو کنید.

طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار بدون فر در قابلمه

برای درست کردن مرغ شکم پر با رب انار بدون فر در قابلمه یا ماهیتابه، بعد از اینکه مواد داخل مرغ را آماده کردید و داخل شکم مرغ ریختید، آن را بدوزید و مرغ را در یک تابه با کمی روغن سرخ کنید. اجازه دهید همه اطراف مرغ سرخ گردد. سپس کف یک قابلمه را پیازهای حلقه ای بچینید و سس مرغ را اضافه کنید. درب قابلمه را روی آن بگذارید و اجازه دهید مرغ به آرامی بپزد و نرم گردد. حدود 2 ساعت زمان برای پخت مرغ شکم پر با رب انار در قابلمه احتیاج است.

فوت و فن های طرز تهیه مرغ شکم پر

*در طرز تهیه مرغ شکم پر، حتما باید پوست روی مرغ سالم و بدون خراشیدگی بماند. پس در هنگام مزه دار کردن مرغ، حواستان باشد که به پوست آن آسیبی وارد نگردد.

*قبل از این که مرغ با مواد مختلف انباشته و پر کنید، باید بوی زهم آن را بگیرید. بهتر است برای اطمینان از گرفته شدن این بو، از شب قبل اقدام به مزه دار کردن مرغ کنید.

* هر چه میزان مرغی که برای این غذا انتخاب می کنید، کوچک تر باشد، بهتر است. چون هم راحت تر می پزد و تردتر می گردد و هم اینکه مرغ های کوچک تر، بوی زهم کمتری دارند.

*در مواد میانی مرغ شکم پر می توانید از زرشک تازه، کشمش، گردوی خرد شده، برگه زردآلو و … بنا به طبع و مواد در دسترستان بهره ببرید.

*استفاده از سبزیجات معطر شمالی برای درست کردن مرغ شکم پر با رب انار می تواند طعم متفاوت و لذیذی به آن بدهد ولی در صورت دلخواه می توانید از گشنیز، جعفری و نعناع هم بهره ببرید.

*مطمئن ترین راه برای باز نشدن مرغ و بیرون نریختن مواد داخل آن، دوختن یا بستن مرغ با نخ است. از نخ نسوز باید برای این کار بهره ببرید. بعد از پخت غذا هم نخ را از مرغ بیرون بکشید و بعد آن را سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ بریان رستورانی

سوالات متداول

چطور با آب و سرکه بوی زهم مرغ شکم پر را بگیریم؟

استفاده از سرکه سفید در طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار، هم گوشت را تردتر می نماید و هم بوی زهم آن را می گیرد. در این روش، مرغ را با پوست، در یک قابلمه آب بگذارید و به آب، نمک و سرکه اضافه کنید. 3 ساعت مرغ را در این محلول بگذارید و بعد آن را بشویید. سپس ادویه ها را روی سطح بیرونی و داخل مرغ بمالید تا مزه دار گردد. روی مرغ را بپوشانید و مجددا را به یخچال برگردانید و حداقل 2 ساعت صبر کنید تا ادویه ها به خورد مرغ بروند.

سبزی مرغ شکم چیست؟

برای سبزی مرغ شکم پر می توانید از سبزیجات محلی و بومی منطقه ای که در آن زندگی می کنید، بهره ببرید. ولی اگر به سبزی محلی دسترسی ندارید، در صورت دلخواه می توانید از گشنیز، جعفری و نعناع در طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار به کار ببرید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 3 شهریور 1401 بروزرسانی: 3 شهریور 1401 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2088

به "طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار مجلسی به 2 روش در قابلمه و فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار مجلسی به 2 روش در قابلمه و فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید