واکنش چین به تصویب لایحه حقوق بشر اویغورها در مجلس نمایندگان

به گزارش مجله گوگل ایرانی، به گزارش خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به تازگی لایحه به اصطلاح سیاست حقوق بشر اویغورها در سال 2019 را به تصویب رساند.

واکنش چین به تصویب لایحه حقوق بشر اویغورها در مجلس نمایندگان

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

این لایحه با تهمت زدن عمدی به وضعیت حقوق بشر در شین جیانگ چین، سیاهنمایی کوششهای چین برای نابود کردن افراطگرایی و مبارزه با تروریسم، حمله مخرب به سیاست دولت چین درباره شین جیانگ، به طور جدی قوانین بین المللی و قواعد اصلی روابط بین المللی را نقض نموده است که دخالت جدی در امور داخلی چین به شمار می رود. چین نسبت به این اقدام آمریکا ابراز خشمگین شدید و قاطعانه با آن مخالفت می نماید.

مسائل مربوط به شین جیانگ اصلاً مسایل حقوق بشر، قومی و مذهبی نیست، بلکه مبارزه با خشونت، تروریسم و تجزیه طلبی است. شین جیانگ مدتها بود هدف آسیب افراطگرایی و فعالیتهای خشونت بار قرار داشت. همراه با وضعیت جدی، دولت خودمختار شین جیانگ بر اساس قانون ضمن مبارزه با فعالیتهای تروریستی، به حل ریشه ای اهمیت داده و تدابیری مانند نابودی افراطگرایی و یاری به توسعه مالی، همبستگی قومی و ثبات و آرامش اجتماعی در پیش گرفته است. این تدابیر باعث شده است طی سه سال گذشته هیچ حادثه تروریستی در شین جیانگ رخ ندهد که مورد حمایت عمومی 25 میلیون نفر مردم اقوام مختلف شین جیانگ قرار گرفته و سهم مثبتی در مبارزه جهانی با تروریسم اداء نموده است.

جامعه بین المللی نیز سیاست دولت چین درباره شین جیانگ را مثبت ارزیابی کرد. از انتها سال 2018 میلادی، نزدیک به یک هزار نفر از حدود 70 گروه از مقامات کشور و مناطق، سازمانهای بین المللی، رسانه های گروهی، انجمنهای مذهبی و اندیشمندان از شین جیانگ دیدار کردند و ضمن تقدیر از اقدامات این منطقه در مبارزه با تروریسم و نابودی نیروهای افراطگرا تجربیات شین جیانگ را آموختنی ارزیابی کردند.

ما به آمریکا هشدار می دهیم که امور شین جیانگ کاملاً جزو امور داخلی چین است و هرگز اجازه نمی دهیم هیچ کشور خارجی در آن دخالت کند. این لایحه تنها معیار دو گانه امریکا در مبارزه با تروریسم را هر چه آشکارتر نموده و تنها باعث می گردد مردم چین با چهره ریاکار و نیات زشت آمریکا آشنا شوند.

عزم استوار دولت و مردم چین برای دفاع از حق حاکمیت، امنیت و منافع توسعه تزلزل ناپذیر است. توطئه آمریکا برای جلوگیری از توسعه چین، تحریک روابط قومی و تخریب شکوفایی و ثبات شین جیانگ با سوء استفاده از مسایل شین جیانگ محکوم به شکست است. ما به آمریکا توصیه می کنیم فورا اشتباه خود را اصلاح و از قانونی شدن لایحه یاد شده جلوگیری کند و دست از دخالت در امور داخلی چین با سوء ستفاده از مسایل شین جیانگ بردارد. چین با توجه به توسعه اوضاع واکنشهای بعدی را نشان خواهد داد.

از سوی دیگر کمیته دایمی مجلس نمایندگان خلق منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ در واکنش به تصویب لایحه سیاست حقوق بشر اویغورهای سال 2019 در مجلس نماینگان کنگره آمریکا بیانیه ای منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است که مجلس نمایندگان کنگره امریکا به وسیله تصویب یک لایحه داخلی وضعیت حقوق بشر شین جیانگ و اقدامات این منطقه در راستای مبارزه با تروریسم و نابود کردن افراط گرایی را مورد انتقاد و اتهام قرار داده است. کمیته دایمی مجلس شین جیانگ قاطعانه با آن مخالفت و آن را محکوم می نماید. این لایحه آمریکا با نادیده دریافت ثبات و پیشرفت و واقعیات همبستگی و همآهنگی اقوام مختلف شین جیانگ و زندگی آرام و سعادتمند آنها، ثبات و پیشرفت این منطقه را مورد انتقاد بی اساس و سیاهنمایی خودسرانه قرار داده است که مداخله گستاخانه در امور داخلی چین است. درباره امور شین جیانگ تنها مردم اقوام مختلف شین جیانگ از حق بیان و ارزیابی بیشتر دارند.

در این بیانیه آمده است: منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ همیشه برای مبارزه با تروریسم و افراطگرایی قاطعانه اقدام و مطابق قانون حقوق و امنیت مردم را تضمین نموده است. واقعیات نشان داده است که اقدامات شین جیانگ در مبارزه با تروریسم و نابود کردن افراطگرایی با رهنمود و خواست کشور قانونمدار منطبق و نیز بخش مهمی از مبارزه جامعه جهانی با تروریسم است و این اقدامات با اهداف و اصول سازمان ملل در راستای مبارزه با تروریسم و حفظ حقوق بشر اساسی سازگاری دارد.

این بیانیه یادآور شده است: در منطقه شین جیانگ مردم اقوام مختلف اعم از کم جمعیت یا پر جمعیت و ادیان آنها، از حقوق و وظایف برابر سیاسی و قانونی برخوردار بوده و همه آنها از حق بیان تقاضا و مدیریت کشور و مشارکت در امور اجتماعی برخوردار هستند.

در این بیانیه همچنین عنوان شده است: در 70 سال گذشته پس از تأسیس جمهوری خلق چین، مردم اقوام مختلف شین جیانگ با همبستگی و کوشش مشترک به سازندگی خانه زیبای خود پرداخته و در روند آن روابط مطلوب بین اقوام مختلف حاکی از برابری، همبستگی، یاری به یکدیگر و همآهنگی و همچنین روابط بین ادیان مختلف حاکی از احترام متقابل و همزیستی مسالمت آمیز برقرار نموده اند. اکنون شین جیانگ در بهترین زمان برای شکوفایی و توسعه واقع شده است و هیچ نیرویی نمی تواند مانع پیشرفت شین جیانگ گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 486

به "واکنش چین به تصویب لایحه حقوق بشر اویغورها در مجلس نمایندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش چین به تصویب لایحه حقوق بشر اویغورها در مجلس نمایندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید