ورود چین به حیاط خلوت غرب

به گزارش مجله گوگل ایرانی، خبرنگاران: همین چند روز پیش بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در میدان سرخ مسکو و به مناسبت هفتادمین سالگرد پیروزی ارتش سرخ بر ارتش آلمان نازی از کوشش غرب برای ایجاد دنیا تک قطبی انتقاد کرد.

ورود چین به حیاط خلوت غرب

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، همین چند روز پیش بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در میدان سرخ مسکو و به مناسبت هفتادمین سالگرد پیروزی ارتش سرخ بر ارتش آلمان نازی از کوشش غرب برای ایجاد دنیا تک قطبی انتقاد کرد و امنیت و صلح دنیای را در برپایی دنیا چند قطبی دانست. رژه ای که آن روز برگزار گردید نمادی از این منظور پوتین بود چراکه در کنار سربازان روس یگان هایی از ارتش های چین و چند کشور دیگر هم حضور داشتند. حالا روسیه و چین برای اولین بار مانور مشترک 10روزه ای- از 11 تا 21 می- در دریای مدیترانه برگزار می نمایند تا عزم و اراده جدی دو کشور برای رسیدن به دنیای چند قطبی را به نمایش بگذارند. نکته مهم و قابل توجه در مکانی است که هر دو کشور برای این مانور انتخاب نموده اند زیرا انتخاب این مکان از سوی این دو قدرت دنیای پیغام روشنی هم به اروپا و هم به امریکا می دهد. باید گفت که روسیه و چین با انتخاب دریای مدیترانه برای مانور مشترک هدفی بسیار بیشتر از اهداف معمولی از برگزاری یک مانور را دنبال می نمایند، به طوری که دو کشور هر نقطه دیگری از دنیا را برای مانور مشترک خود انتخاب نموده بودند به اندازه این منطقه اهمیت نداشت و به این جهت، اهمیت و پیغام سیاسی این مانور بسیار بیشتر از وجه نظامی آن است.

پیغام و اهمیت سیاسی برگزاری این مانور در دریای مدیترانه از چندین وجه قابل توجه است. وجه نخست در سابقه نظامی دریای مدیترانه است که تا قبل از جنگ دنیای دوم به طور عمده منطقه نفوذ اروپایی بود اما بعد از جنگ و به واسطه ضعف مفرط کشورهای اروپایی، امریکا برای مقابله با بلوک کمونیستی در این منطقه استقرار یافت تا آنکه مبدل به قدرتی بی رقیب در دریای مدیترانه بشود. این شرایط از آن موقع تا کنون ادامه داشته و استقرار ناوگان ششم امریکا در ناپل ایتالیا محور اصلی در قدرت بی رقیب امریکا در مدیترانه بوده است. امریکا از این قدرت برای تحمیل خواست خود در اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا استفاده می نماید، چنان که دو سال قبل بود که از این قدرت قصد دخالت نظامی در سوریه را داشت و وقتی که کریمه به روسیه پیوست هم اروپا در رویارویی با روسیه چشم به این قدرت داشت. وجه دیگر در مانور مشترک روسیه و چین به بحران اوکراین در شمال دریای سیاه مرتبط است. ناوهای امریکایی و اروپایی از این بحران برای حضور در دریای سیاه و تنگ تر کردن فضا بر نیروی دریایی روسیه استفاده می کردند و حالا روسیه به همراه چین مانور مشترکی را در مدیترانه برگزار می نماید تا از آن فضای تنگ خارج بشود. وجه سوم در شرایط چند ساله خاورمیانه است که از بهار عربی در دسامبر 2010 تا کنون ادامه داشته است. ائتلاف غربی در جنگ لیبی از همین منطقه برای سرنگونی سرهنگ قذافی استفاده می کرد و طرح غرب از دخالت نظامی به سوریه هم بر اساس تجمع نیروهایشان در این منطقه بود. با توجه به این وجوه است که مانور مشترک روسیه و چین در این منطقه پیغام آشکار سیاسی به غرب و به خصوص امریکا می دهد که این دو قدرت دنیای دیگر آن معادله از تک قطبی غرب را قبول ندارند و در حساس ترین نقطه از این شرایط قصد تثبیت حضور نظامی خود را برای حرکت به سوی چندقطبی دارند. ارتباط هر سه وجه با منافع و امنیت ملی روسیه به صورت کامل روشن است اما مسئله در خصوص چین به این نحو نیست و به همین جهت است که ورود نیروی دریایی چین در این منطقه وجه متفاوتی از روسیه و در نتیجه، پیغام متفاوتی به غرب دارد. اول اینکه چین با همراهی در این مانور به غرب پیغام می دهد که با وجود اظهار بی طرفی در رویارویی روسیه با غرب اما در عمل بلوک مشترکی با روسیه را تشکیل داده و آن بی طرفی به معنای اشتراک منافع با روسیه نیست که در صورت لزوم از نیروی خود در جهت دفاع از این منافع استفاده می نماید. نکته دوم در دور بودن مدیترانه از حوزه سنتی است که برای نفوذ چین تعریف شده است. به طور سنتی، حوزه نفوذ چین در پیرامون این کشور از شمال اقیانوس آرام تا جنوب این اقیانوس و دریای جنوبی چین تعریف شده که تحلیلگران عرصه بین الملل بر اساس این تعریف انتظار ورود پکن به حوزه های دورتر را ندارند. حالا نیروهای نظامی چین نه تنها برای اولین بار با نیروهای روسی همراه شده اند بلکه پکن نیروهایش را به نقطه ای بسیار دورتر از این حوزه سنتی از نفوذ خود فرستاده است. این نحو عمل نشان می دهد پکن اهداف و منافعی بسیار متفاوت تر از تعاریف سنتی در نظر دارد و به طور کلی، خود را یکی از قدرت های برتر دنیای می داند که ضروری است پا را بسیار دورتر بگذارد. پکن به این نحو پیغام روشنی می دهد مبنی بر اینکه غرب باید از این به بعد حضورش را در نزدیکی خود احساس کند؛ حضوری که روسیه به عنوان متحد استراتژیک پکن بسیار به آن تمایل دارد و با این ترکیب قصد برهم زدن قاعده ای را دارد که غرب می خواهد با دنیا تک قطبی خود ایجاد کند.

منبع : روزنامه جوان

منبع: تسنیم
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 544

به "ورود چین به حیاط خلوت غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود چین به حیاط خلوت غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید